torstai 29. lokakuuta 2015

Ihottumat ja kortisonivoiteiden teho

Julkaistu Uuden Suomen Puheenvuorossa 27.3.2013

Kerronpa teille uskomattoman tarinan kekseliäisyydestä ja toivoisin samalla voivani auttaa niitä henkilöitä joilla on pahoja ihottumia, jotka kutisevat niin ettei saa nukuttua ja että ne häiritsevät kohtuuttomasti normaalielämää.

Sain noin vuosi sitten 49-vuotiaana elämäni ensimmäisen kerran syyhypunkki tartunnan, joka lähti pois Nix syyhylääkkeellä, mutta joka jätti sitkeän ihotulehduksen iholleni. Kutina oli valtava, enkä saanut nukuttua kuin korkeintaan neljä-viisi tuntia yössä ja ainoa voide joka auttoi kutinaan oli Sibicort, jota käytinkin neljästä-kahdeksaan kertaa päivässä. Olin ihotautilääkäriltä saanut myös pitkän antibioottikuurin ja Fusicort voiteeseen reseptin, joka hieman hellitti ihottumaa, muttei poistanut sitä. Kokeilin ihotautilääkärin pyynnöstä myös Protopic ja rikkivoidetta, joista ei kuitenkaan ollut apua.

Ihotautilääkäri pyysi minua lopettamaan kortisonivoiteiden -Sibicort ja Fusicort- käytön, koska olin käyttänyt niitä todellakin kahdeksan kuukauden aikana jo ylisuuria määriä. Mutta kun ainoa joka auttoi kutinaan ja jolla sain nukuttua oli Sibicort, niin epätoivoisena mietin mitä voisin tehdä? Kun mitkään ihotautilääkärinkään määräämät voiteet eivät tehonneet ja sen voiteen käyttö jolla sain nukuttua, piti lopettaa.

Silmiini osui, olikohan se nyt -Magneettimedian- sivuilta artikkeli Ruokasoodasta, jota väitettiin joksikin ihmelääkkeeksi suolistosyöpiä vastaan. Kiinnostuin asiasta enemmän ja nettiä selatessani, huomasin jossain kerrottavan että samainen Ruokasooda voisi auttaa iho-ongelmiinkin. Siten että sitä laitettaisiin kylpyveden sekaan ja kylvyssä pitäisi olla useita tunteja.

Koska minulla ei ole kylpyammetta, se poistettiin vuosia sitten kylpyhuoneen remontin yhteydessä. Ajattelin sekoittaa Ruokasoodaa Aqualanin perusvoiteeseen ja sivellä voidetta ihottumakohtiin. Olin meinaan valmis kokeilemaan melkein mitä tahansa, niin hankalasta ihottumasta oli kyse. Ihottumasta joka haittasi päivittäistä elämää kohtuuttomasti ja olin jopa varma sen vievän henkeni. Ei suoraan, mutta juuri uniongelmien ja niiden aiheuttamien pitkäaikaisvaikutusten seurauksena.

No sivelin voiteen iholle ja annoin olla muutaman tunnin, enkä huomannut mitään vaikutusta voiteella. Koska oli ilta ja jotta saisin nukuttua, pyyhin voiteen pois ja sivelin ohuen kerroksen Fusicorttia ja sen päälle paksun kerroksen Sibicorttia, kuten olin tehnyt jo usean kuukauden ajan. Heräsin aamulla oudon virkeänä ja mietin että nyt on tapahtunut jotain outoa. Ensimmäisen kerran yli kahdeksaan kuukauteen en herännyt kutinaan ja huomasin nukkuneeni yli kymmenen tunnin yöunet.

Seuraavaan kahteen päivään ei tarvinnut rasvata ihoa ollenkaan, vasta kolmannen päivän iltana alkoi iho taas hieman kutista ja voitelin ihoni Ruokasoodan ja Aqualanin perusvoiteen sekoituksella. Nyt kutina lähti hetken päästä pois ja sen jälkeen olen käyttänyt vain ja ainoastaan tätä itse sekoittamaani voidetta. Nyt noin vuosi sitten saamani ihottuma, on kokonaan pois. Iho on pinnalta ehjä ja vaikka ihon alla vielä ajoittain hiukan kutisee, niin se häviää hetken päästä joko itsestään tai voidesekoituksen avulla.

Eräs ystäväni sai Saksalaisesta erittäin myrkyllisestä kuitulaastista todella pahan ihottuman ja on juossut ihotautilääkärillä ja -sairaalassa jo pitkälti toista vuotta. Eikä hänenkään erittäin paha ihottumansa ole parantunut millään ihotautilääkärien määräämillä voiteilla. Vaikka hän on ollut ihotautisairaalassa sisälläkin hoidettavana. Hänkään ei myöskään ole saanut nukuttua kunnolla ihottumansa takia.

Olin hänen kanssaan muutama viikko sitten puhelinyhteydessä, erään toisen asian tiimoilta ja juttu kääntyi ihottumiin. Kerroin oman tarinani hänelle ja voiteen reseptin, ystäväni lähti samantien ostamaan Ruokasoodaa ja Abobasen perusvoidetta - hän osti siis eri perusvoidetta kuin minulla oli - sekoitti niitä keskenään ja siveli iholleen.

Seuraavana päivänä hän soitti minulle ja kiitti minua maasta taivaaseen, hän oli nukkunut pitkästä aikaa yli yhdentoista tunnin yöunet. Eikä hänen ihottumansa ollut vuotanut verta lakanoille yön aikana, kuten joka yö aikaisemmin. Hänen ihottumansa ei kiristänyt ja ihon halkeamat olivat oudon normaalin tuntuiset ja alkaneet ikäänkuin hieman kadota. Ystäväni oli aivan ihmeissään.

Tämän jälkeen ystäväni ei ole käyttänyt mitään ihotautilääkärien määräämiä kalliita voiteita, vain Ruokasoodan ja Abobasen perusvoiteen sekoitusta ja ihottuma on alkanut parantua, eikä hänellä ole enää uniongelmia kutinan takia.

Ystäväni pitää voidetta miljoonien arvoisena ja varmasti jos miettii esimerkiksi kalliiden, huonosti toimivien ja haitallisten kortisonivoiteiden myyntiä vuositasolla, sekä niiden - ehkäpä - korvattavuutta suhteellisen halvalla voidesekoituksella ainakin osittain, jos ei kokonaankin, olisi varmaan myös miljoonabisnes.

Olenkin ollut yhteydessä asian tiimoilta Sosiaali- ja Terveysministeriöön, Tukesiin, Valviraan, Fimeaan ja joihinkin muihin instansseihin asian tiimoilta. Mutta asia on niin monen mutkan ja byrokratian takana, ettei minulla ole resursseja ja voimia tällä hetkellä alkaa saattamaan tuotetta markkinoille. Varsinkin kun yksikään viranomaistaho ei halua antaa asianmukaisia neuvoja voidesekoituksen markkinoille saamiseksi. Olen ollut myös lääketehdas Orioniin yhteydessä puhelimen ja sähköpostin kautta ja asia on luvattu viedä oikeille tahoille.

Mutta mietin asiaa toiseltakin kannalta, jospa toimisin toisin kuin nykyaikana on tapana tehdä, tänä ahneuden kulttuurin kammottavana aikana ja julkaisisin tarinani kokonaisuudessaan reseptiä myöten tällä kirjoituksella internetissä ja voisin sillä tavalla auttaa omalla onnekkaalla kokeilullani, niitä joilla on pahoja ihotautiongelmia. Niitä joiden elämää ihottumat ja kutinat vaivaavat kohtuuttomasti.

Toinen syy miksi ajattelin laittaa tarinani ja voiteen reseptin kaikkien tietoisuuteen, on se että olen joutunut viimeisen kymmenen vuoden aikana, erittäin törkeän, systemaattisen ja järjestelmällisen viranomaisrikollisuuden kohteeksi, eikä minulla ole mitään haluja alkaa rahoittamaan omilla ideoillani tällaista näennäisdemokraattista roskavaltiota. Vaikka kyseessä olisi sitten miljoonabisnes, joka saattaisi hyödyttää minuakin aikalailla.

En tosin voi taata Ruokasoodan ja perusvoiteen sekoituksen auttavan kaikkiin ihottumiin, mutta niin minut kuin ystäväni on iho- ja allergiasairaalassa dokumentoitu ja ystäväni on luvannut kuvata oman ihottumansa aika-ajoin ja seurata sen paranemista. Minun tapauksessani syyhypunkkitartuntaa ei ole todettu virallisesti, mutta todellisuudessa minulla oli syyhypunkkitartunta josta ihottuma alkoi. Virallista toteamista ei ole tehty sen takia, koska syyhypunkki lähti jo viime vuoden toukokuussa ja ihonäyte otettiin vasta marraskuussa. Muuten ihotulehdus on dokumentoitu tarkasti.

En myöskään voi taata tuotteen ehdotonta turvallisuutta pitkäaikaiskäytössä, eikä minulla ole resursseja tehdä tarvittavia testejä ja kokeita. Mutta olen itse käyttänyt voidesekoitusta nyt yli neljä kuukautta, ensin kaksi-kolme kertaa päivässä muutaman kuukauden ja sitten vähentänyt pikkuhiljaa niin, että nykyään rasvaan ihoani enää noin joka toinen päivä yhden kerran.

Ainoa haittavaikutus jonka olen huomannut, oli voiteen käytön vähentämisen jälkeen sormenpäiden kuivuminen. Tosin olen rasvannut paljailla sormilla ihoani noin vuoden verran kortisoneilla ja muilla voiteilla, joten voi se johtua siitäkin ja jopa kuiva talvi-ilmakin voi vaikuttaa osaltaan. Mutta mitään muita haittavaikutuksia minä en ole havainnut. Päinvastoin voide tuntuu aivan loistavalta ja ihottumani on parantunut lähes kokonaan, sormenpäidenkin kuivuminen on alkanut helpottaa.

Itse olen sekoittanut voidetta niin, että olen laittanut pieneen rasiaan isosta painalluspullosta, Aqualanin keltaista perusvoidetta kymmenen painallusta ja sekoittanut sekaan teelusikallisen Ruokasoodaa huolellisesti. Sen jälkeen olen sivellyt voiteen iholle ja nykyään sekoitettu määrää voidetta riittää useaksi päiväksi, vaikka aluksi sitä meni enemmän. Enkä ole huomannut että isompi määrää Ruokasoodaa suhteessa voiteen määrään, auttaisi yhtään enempää.

Voidesekoitus on ollut aivan ylivoimainen, verrattuna lääketehtaiden voiteisiin ja tehon niin minä kuin ystävänikin huomasimme ensimmäisestä päivästä lähtien. Joten jos jollakin on pahoja iho-ongelmia, niin ehkä kannattaisi kokeilla ja jos ei koe voidesekoitusta hyväksi, niin lopettaa käytön. Kokeilu ei ole kallis. Mutta jos taas kokee voiteesta olevan apua, niin olisin erittäin kiinnostunut ja haluaisin kuulla asiasta palautetta. Ajattelin levittää juttua laajemmaltikin ja avasin oman sähköpostiosoitteen palautetta varten ja todellakin olisin erittäin, erittäin kiitollinen palautteesta!

Markku Laitinen
Taidemaalari

laitinen.art@gmail.com

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Huomaa: vain tämän blogin jäsen voi lisätä kommentin.