maanantai 28. syyskuuta 2015

Väärennettyä taidetta

Suomessa on taas kerran paljastunut suuri taideväärennösjuttu, jota KRP tutkii ja arvioiden mukaan tutkimukset kestävät ensi vuoteen asti. Kyseessä on lähinnä Suomalaisen taiteen väärennöksiä, mutta joukossa on myös Henri Matissen ja Rene Magritten kaltaisten ulkomaalaisten taiteilijoiden teosten väärennöksiä.


Väärennettyä kuvataidetta on maailmalla liikkeellä paljon, joidenkin arvioiden mukaan jopa 60% maailmantaiteen mestareiden teoksista on väärennöksiä. Jopa asiantuntijoiden on vaikea erottaa väärennöksiä aidoista maalauksista. Alkuvuonna Ransakalainen taiteen huippuasiantuntija erehtyi pitämään Suomalaisen taiteilijan tekemään teosta Ranskalaisen Fernand Legerin teokseksi. Erikoisen tästä jutusta tekee se, että asiantuntija Irene Hansma on tunnettu juuri Legerin teosten parhaana asiantuntijana.


On olemassa tapaus jossa Saksalaiselle nykytaiteen asiantuntijalle esiteltiin maalattuja teoksia ja häneltä kysyttiin, kenen maalaamia teokset voisivat olla? Asiantuntijan tutkittua teoksia, hän päätyi tulokseen, että kyseessä on tunnetun nykytaiteilijan, Ernst Wilhelm Nayn maalaamat teokset. Tosiasiassa teokset oli maalannut Saksalaisen Hallen eläintarhan naarassimpanssi Banghi.

Joten voidaankin perustellusti esittää kysymys. Mihin näiden taideasiantuntijoiden asiantuntijuus perustuu? Samoin voidaan esittää kysymys koko taiteen kentälle, miten on mahdollista että esimerkiksi katumaalari Bangkokin kadulta, kykenee maalaamaan melkein kenen tahansa kuuluisan nykytaiteilijan teoksesta kopion, ilman että edes asiantuntijat kykenevät huomaamaan teoksen väärennetyksi? Saatikka että vastaavan pystyy tekemään eläintarhan simpanssi?

Taiteilijana olen sitä mieltä että kuvataide on nostanut liiian helposti pinnalle taiteilijoita, joiden teokset eivät kata muita ansioita kuin helpon väärentämisen ansiot. Taiteen kenttä on aivan kuin hukannut taiteen. Ei edes voisi kuvitellakaan että Michelangelon Daavidin patsaan kaltaisen mestariteoksen voisi väärentää. Jos joku kykenisi veistämään vastaavan marmoriveistoksen, hänen kannattaisi ehdottomasti tehdä se omalla nimellään, eikä alkaa väärentäjäksi.

Nykytaiteen standardit, vertailu ja arvostuksen kohteet, on laskettu niin alas että simpanssikin kykenee väärentämään tunnettujen taiteilijoiden teoksia. Vaikka jo pikkulapsetkin omaavat paremmat kädentaidot kuin simpanssi. Taiteilijana vika ei mielestäni ole taiteilijoissa, vaan näissä taiteen asiantuntijoissa, jotka ovat lastentasontaiteen pinnalle nostaneet.

Myös poliitikot jotka tilaavat omalta lempitaiteilijaltaan esimerkiksi muotokuvia, ilman että taiteilijalla on edes valmiuksia maalata muotokuvia, ovat suuri osasyy standardien alenemiseen. Kyse ei olekaan enää osaamisesta tai taiteellisista ansioista, vaan taide on otettu poliittiseksi pelivälineeksi, jolla poliitikkoja syvimmältä nuoleskelevat samanmieliset taiteilijat nostetaan tapetille ja heille annetaan viralliset ansiot.

Tällaisten asiantuntijoiden ja poliittisten toimijoiden toiminta ei edistä, kehitä tai vie taidetta eteenpäin, vaan tekee siitä pilkkaa ja halventaa taidetta. Ansiot tulisi antaa niille tosiosaajille, joita on kuitenkin määrällisesti vähän taiteilijoidenkin joukossa. Eivätkä ne tosiosaajat välttämättä suostu nuolemaan jokaisen poliitikon kengänpohjia.

Itsensä ympäröiminen samanmielisillä ja samalla tavalla ajattelevilla, on matka keskinkertaisuuteen. Siksi tällaiset poliitikot jotka antavat esimerkiksi muotokuvansa maalattavaksi lempitaiteilijoilleen, joilla ei ole valmiuksia muotokuvien tekemiseen, eivät vain halvenna taidetta, vaan tekevät myös tällaisesta poliitikosta keskinkertaisuuden.

Samalla tavalla taiteen virallinen kenttä, joka kuten meidän maassamme koostu samanlailla ajattelevista keskinkertaisuuksista, ei kykene koskaan kasvamaan ulos keskinkertaisuudestaan tai ainakaan niin kauan kuin erilailla ajattelua ei sallita.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Huomaa: vain tämän blogin jäsen voi lisätä kommentin.