Julkaistu
14.2.2012 Uuden Suomen Vapaavuorossa.
Jos
joku sattui viime perjantaina katsomaan tv-ykköseltä hieman ennen
puoltapäivää ohjelman nimeltä -Mittari-? Niin siinä oli
erinomainen kuvaus nykytaiteen ymmärtämisen ongelmasta ja siitä
mikä onkaan taidetta?
Mutta
ne ketkä eivät ohjelmaa nähneet, voin heille kertoa kyseessä
olleen erittäin hauskan tarinan. Naistaksikuski ottaa kyytiinsä
miehen joka osoittautuu nykytaiteilijaksi. Hän haluaa kyydin
merenrannalle etsimään puunkarahkaa tai jotain muuta
mielenkiintoista löytöesinettä, jonka ripustaisi tulevaan
taidenäyttelyynsä. Matkan aikana taksikuski pitää taiteilijaa
höperönä, kun taiteilija yrittää selittää nykytaiteen
olemusta. Eli sitä, että mikä tahansa on taidetta, kunhan se
esitetään oikeassa kontekstissa.
Naistaksikuski
nauuraa taiteilija jutuille ja he lyövät vetoa siitä, kumpi heistä
löytää puhuttelevamman tai mielenkiintoisemman esineen
merenrannalta. He saapuvat niemenkärjelle ja lähtevät eri suuntiin
etsimään sopivaa esinettä taiteilijan tulevaan taidenäyttelyyn.
Taiteilija nostaa omalta puoleltaan rantaa useita esineitä ja
puunkarahkoita, tutkii niitä, mutta ei näytä tyytyväiseltä.
Samaan aikaan taksikuski tekee samaa toisella puolella niemenkärkeä,
eikä näe asiassa mitään järkeä.
Hetken
päästä taiteilija juoksee innoissaan ja riemusta kiljuen
taksikuskia kohti ja selittää innoissaan. Tässä se on, jumalauta
tässä se on. Hänellä on mukanaan oranssit pelastusliivit, jotka
hän on löytänyt rannalta. Iloisena taiteilija rehentelee tässä
olevan kaikki mitä hän tarvitsee. Siinä on elämä ja kuolema,
pelastuminen ja tuhoutuminen, perään hän vielä huutaa, ja perkele
kun minä olen niin hyvä arvioimaan omia teoksiani ja asettamaan ne
oikeisiin konteksteihin!
Taksikuski
katsoo ihmeissään taiteilijaa ja hänen katseensa kääntyy
niemenkärjen omanpuoleiseen rantaan, jossa näitä samoja oransseja
pelastusliivejä on kymmenittäin rannalla lojumassa ja osa ui vielä
meressäkin. Kun taiteilija huomaa nämä liivit, hän hämmentyy ja
ilme kasvoilla muuttuu ilosta jäykän harmaaksi ja ohjelma loppuu.
Purevaa
kritiikkiiä nykytaidetta kohtaan, joka yksinkertaisuudessaan kertoo
nykytaiteen perustavaa laatua olevasta ongelmasta. Mieleeni tuli
elokuva -Suuri Performanssi- joka myös käsitteli nykytaiteen
ongelmia. Elokuvassa työtön muurari Jaakko Tolvanen matkustaa
töiden perässä Helsinkiin ja osuu paikalle kun samanniminen
käsitetaiteilija Jaakko Tolvanen tekee merkittävintä teostaan
-Eristävää tekijä- näyteikkunassa. Teos koostuu muuratusta
seinästä, joka eristää tilan täksi puoleksi ja tuoksi puoleksi.
Käsitetaiteilija
Jaakko Tolvasen muuratessa teostaan näyteikkunassa, katselee muurari
Jaakko Tolvanen ihmeissään, miettien samalle, ettei tuo nyt
ainakaan muurata osaa. Jonkun ajan kuluttua käsitetaiteilija Jaakko
Tolvasen muuraama tiiliseinä -Eristävää tekijä- sortuu,
taiteilija jää alle ja kuolee. Tämä kritiikki osuu yhteen nykytaiteen perustavaa laatua olevaan ongelmaan, nykytaiteilijan ei
tarvitse enää osata.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti
Huomaa: vain tämän blogin jäsen voi lisätä kommentin.